روابط عمومی الکترونیک

روابط عمومی الکترونیک لازمه و پیش فرض تحقق دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک اصطلاحی است که به ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای اطلاق می‌شود.

روابط عمومی الکترونیک

روابط عمومی الکترونیک لازمه و پیش فرض تحقق دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک اصطلاحی است که به ارائه خدمات دولتی از طریق اینترنت و با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای اطلاق می‌شود.

اینترنت اشیاء


اینترنت اشیا

عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می شوند.

مهم‌ترین ویژگی نسل جدید اینترنت امکان اتصال تمام اشیای برقی به اینترنت است. با این حساب می‌توان لوازم خانگی مختلف و حتی یک ساعت مچی یا لامپ های برقی را از طریق اینترنت و از راه دور کنترل و خاموش و روشن کرد. اما چنین تحولی خطرات فراوانی را نیز در پی دارد و به خصوص به نفع هکرهایی است که به دنبال سرقت اطلاعات یا نقض حریم شخصی افراد هستند.اما احتمالا تدابیر امنیتی مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته خواهد شد و چندان جای نگرانی نیست.

چگونه؟
فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.



در این روزها در مورد اینترنت اشیاء بسیار می‌شنویم گوگل، سامسونگ، کوالکام ، مایکروسافت و دیگر شرکت های فعال در حوزه‌ی فناوری تلاش می‌کنند تا پیش از باقی شرکت‌ها به یک پلتفرم جامع برسند. با این حال اینترنت اشیا برای بسیاری از مردم مبهم و ناشناخته است؛ در این مطلب قصد داریم این فناوری نوپا را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همراه  با AVAV.IR باشید.

اینترنت شبکه‌ی جهانی است که ارتباط تمامی کاربران را با هم برقرار می‌کند ؛ اما ساختار این شبکه در حال تغییر است. همه‌ی ما از لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند جهت برقراری ارتباط بین دوستان خود استفاده می‌کنیم. اغلب اطلاعات بین ما و دوستان از طریق سرورهایی که وظیفه‌ی اجرای سایت را برعهده دارند و نرم‌افزارهای ایمیل رد و بدل می‌شود. درنهایت می‌توان گفت اینترنت از کاربران، دستگاه‌های سمت کلاینت و سرورها تشکیل شده است؛ اما عضو جدیدی در حال اضافه شدن به این مجموعه‌ است. این عضو جدید کاربر نیست و از آن به عنوان «Things» یا اشیا یاد می‌شود، این کلمه از عبارت «the Internet of Things» برگرفته شده است. یک «شی» ممکن است به هر دستگاهی که دارای سنسوری جهت تبادل اطلاعات است خطاب شود. مثال‌هایی از این سنسورها شامل سنسور دما، سنسورهای ترافیک و سنسورهای اندازه گیری انرژی است. مثلا سنسور دما می‌تواند در یک ترموستات، سنسور اندازه گیری میزان برق مصرفی در منازل و سنسور ترافیک در سیگنال‌های ترافیکی جای گیرند. تمامی این سنسورها اطلاعاتی را به دستگاه مقصد می‌فرستند تا این دستگاه‌ها بر اساس این اطلاعات تصمیم‌هایی را اتخاذ کنند. این اتفاق هنوز نیفتاده یا حتی ممکن است رخ داده باشد اما در آینده‌ای نزدیک بسیاری از کارها و اطلاعات ما از طریق اینترنت و بین افراد مختلف توسط دستگاه‌های هوشمند رد و بدل خواهند شد. دستگاه‌های هوشمندی مانند گوشی‌های هوشمند، اینترنت، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌اند تا امورات شخصی و کارهای ما به نحوی متفاوت انجام پذیرند. به واضح می‌توان گفت که اینترنت اشیا تاثیر بسیاری را در زندگی همه‌ی کاربران خواهد داشت


امنیت

خطراتی در خصوص اینترنت اشیا وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان امنیت آن را صد رد صد دانست. در اینترنت اشیا دستگاه‌ها اطلاعاتی را فرستاده و دستوراتی را دریافت می‌کنند، از این رو نفوذ هکر و سوءاستفاده آن‌ چندان هم دور از انتظار نیست. اخیرا آزمایشگاه مک‌آفی اینتل گزارش امنیتی را ارائه کرده است که طی آن خطراتی که دستگاه‌های اینترنت اشیا را تهدید می‌کنند اشاره کرده است. در این گزارش آمده که با افزایش دستگاه‌ها متصل به هم در اینترنت اشیا، خطر نفوذ هکرها نیز افزایش می‌یابد، شاید برخی دستگاه‌ها از امنیت کافی برخوردار نباشند. در کنفرانس هکرهای کلاه سفید سال ۲۰۱۳، محققان امنیتی نشان دادند که چگونه دوربین‌های امنیتی به راحتی هک می‌شوند. هنگامی که هکرها نفوذ کردند می‌توانند ویدئوهای ضبط شده را سرقت کرده و به شبکه‌ی کل دوربین‌ها نفوذ کنند. در سال ۲۰۱۴ هکرهایی توانستند به دوربین‌های موجود در اتاق کودکان نفوذ کرده و از این طریق ترس و وحشت را در کودکان ایجاد کردند. شبکه‌ی BBC اخیرا مقاله‌ای را در خصوص دوربین‌های هک شده کودکان منتشر کرده است. همه‌ی این اتفاقات کاربران را وحشت زده و نگران می‌کند.


M2M




مفهوم مهم دیگر برای اینترنت اشیا ماشین به ماشین یا M2M است. این مفهوم راهی را که یک ماشین با ماشین دیگر جهت برقراری ارتباط انتخاب می‌کنند نشان می‌دهد. در اینترنت اشیا هم چگونگی برقراری ارتباط یک دستگاه هوشمند با سرویس ابری و همچنین چگونگی اتصال دستگاه‌ها به همدیگر را نشان می‌دهد. انتقال اطلاعات از طریق وای‌فای، بلوتوث و ایمیل مثال‌هایی از نحوه برقراری دستگاه‌ها به همدیگر است. در مبحث ماشین به ماشین اینترنت اشیا موضوع مهم منابع محدودی مانند قدرت پردازش، حافظه‌ی رم و غیره است. سیستم عامل mbed OS تعداد زیادی از پروتکل‌های M2M مانند پروتکل وب CoAP را پشتیبانی می‌کند پروتکل CoAP که مخفف Constrained Application Protocol است مخصوص دستگاه‌های اینترنت اشیا برای انتقال فایل‌ها است. CoAP از متودهای زبان HTML مانند GET, PUT, POST, و DELETE استفاده می‌کند. به این معنی که به دست آوردن اطلاعات از یک سنسور تفاوت زیادی با به دست آوردن اطلاعات از برنامه‌ی تحت وب ندارد.


نظارت بر همه‌ چیز: اینترنت اشیا روزی کلیه ساخته‌های انسانی را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌کند و از این رو درباره این اشیا هر نوع اطلاعاتی را می‌توان کسب کرد.

نظارت‌های زیست‌محیطی: فناوری‌های زیست‌محیطی امروزه به یک حوزه مهم پژوهشی و صنعتی تبدیل شده‌اند. سیستم‌های نظارت بر زمین و محیط‌زیست اطلاعاتی مثل آلودگی آب، هوا، رودخانه، آمار نظارت بر زمین‌ها و شاخص‌های رشد محصول را دریافت می‌کنند. کاربردهایی چون نظارت بر ترافیک، نور، خطرات شیمیایی، پیش‌بینی آتشفشان یا زلزله روز به روز در جوامع اهمیت بیشتر می‌یابند. این موارد با هزینه‌های کم، در چارچوب‌های IoT قابل اطمینان و موثر قابلیت تحقق دارند.



شهرهای هوشمند: طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های IoT بر ایجاد و توسعه شهرهای هوشمند پایدار و امن معطوف هستند. مشارکت بین‌شهری، موسساتی و شرکتی یکی از ضروریات امروزی ارایه‌کنندگان خدمات محسوب می‌شود. کاربردهای این حوزه عبارتند از سیستم‌های ناظر بر تحرک شهری، پارکینگ‌های هوشمند، تراکم ترافیک، نقل‌وانتقالات هوشمند، دارایی‌ها و زیرساخت‌های حیاتی سلامتی، نورپردازی هوشمند و سیستم‌های جاده‌ای ایمن. ضمن اینکه ساختمان‌ها و گلخانه‌های هوشمند را می‌توان توسط حسگرهای بی‌سیم نیز تحت مدیریت کامل درآورد.

کشاورزی هوشمند: کشاورزی و دامداری هوشمند به معنای نظارت بر خاک مورد استفاده برای رشد محصولات کشاورزی، گیاهان و گلخانه‌ها است. مورد نزدیک به کشاورزی هوشمند به مدیریت هوشمندانه حیوانات زمین‌های کشاورزی مربوط می‌شود که از این طریق می‌توان تولید حیوانی (گوشت، شیر و…) را با ردیابی سلامتی حیوانات در مراحل مختلف، بهبود داد.

حمل‌ونقل هوشمند: نظارت دقیق‌تر بر حمل‌ونقل یک بستر هوشمند در کامیون‌ها و یا کشتی‌های باری ایجاد می‌کند. همچنین با استفاده از کاربردهای رباتیک این فناوری می‌توان زیرساخت‌های لازم برای بهبود این سیستم‌ها را فراهم کرد.

کنترل صنعتی: یکی از کاربردهای مورد توجه IoT، کنترل صنعتی یا سیستم‌هایی است که در خطوط تولید و فرآیند صنایع به کار گرفته می‌شوند. شناسایی وضعیت ربات‌ها و وسایل متحرک، نظارت بر تولیدات زیست‌محیطی فی‌المثل بررسی کیفی تولید غذا در صنایع مربوط از توانایی‌های IoT در عرصه صنعتی هستند. این سیستم‌ها خودکارسازی سنتی را به یک سرویس یکپارچه اینترنتی تبدیل خواهند کرد.
خوکارسازی خانگی و نظارت‌های پزشکی: فناوری IoT ایجاد سیستم‌های نظارت هوشمند خانگی با حسگرهای توزیع‌شده و پردازش داده موثر را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این از این سیستم‌ می‌توان برای نظارت بر رفتار ساکنان و ارزیابی شرایط پزشکی افراد سالمند استفاده کرد.


تحول در مفهوم خانه و محل کار

محققان دانشگاه MIT در حال تجاری سازی مفهومی به نام CityHome هستند که در واقع یک آپارتمان ۲۰۰ فوت مربعی است و می تواند خود را به گونه ای تغییر دهد که متناسب با نیازهای مالکش باشد. برای این کار مالک تنها باید دستش را حرکت دهد. این فناوری برای محیط های کاری هم قابل استفاده است و با به کارگیری آن به راحتی می توان یک اتاق کنفرانس را به اتاقی کوچک مبدل کرد یا حتی دیوارها را حرکت داد تا محیط بیشتری برای حرکت افراد مهیا شود. نتیجه اصلی این تحول استفاده بهینه از محیط خانه و محل کار است، اما فناوری مورد استفاده برای این کار هنوز گران قیمت است.

 


سروصدای محیط اطراف را مدیریت کنید

سوندهاوک نام شرکتی است که ایده جالبی را در زمینه پردازش اصوات در محیط اطراف ارائه کرده است. اگر چه این ایده در اصل کاربرد شخصی دارد، اما برای ارتقای کیفیت کار در محیط های اداری هم قابل استفاده است. بر این اساس شما می توانید فرکانس های صوتی را که می خواهید بشنوید تقویت کنید و در عوض آن دسته از سروصداها را که مزاحم تلقی می نمایید بلوکه نمایید. برای کنترل اصوات محیطی هم تنها کافیست یک برنامه همراه سازگار با گوشی های آندروید را بر روی تلفن همراه یا تبلت خود نصب نمایید. در این صورت اگر در یک رستوران شلوغ بخواهید صدای دوستتان را به راحتی بشنوید می‌توانید بقیه اصوات مزاحم را بلوکه کنید تا صدای وی راحت تر به گوش شما برسد. البته می توان حدس زد که چنین برنامه‌‌ا‌ی برای جاسوسی از دیگران و نقض حریم شخصی افراد هم قابل استفاده است

کارمندانتان را بهتر کنترل کنید

مدیران شرکت‌ها همیشه در مورد نگرش کارمندانشان در مورد خود یا رویه‌های حرفه ای آنها نگران هستند. حال شرکت سوسیومتریک سولوشن، محصولی را عرضه کرده که به مدیران شرکت ها امکان می دهد با بررسی تعاملات چهره به چهره کارکنانشان احساسات و عواطف آنها را بهتر درک کنند. برای این کار کافیست میکروفون ها، حسگرها و ابزار بلوتوث در کارت ‌ای شناسایی کارمندان نصب شود. با این کار به راحتی می‌توان پی برد یک کارمند تا چه حد به وظایفش عمل می کند و در قبال رویدادهای مختلف حرفه ای چه واکنشی نشان می دهد. از این طریق می‌توان عملکرد کارکنان مختلف را هم با یکدیگر مقایسه کرد. مثلا اینکه هر یک با مشتریانشان چگونه سخن می گویند؟ اطلاعات چگونه در سازمان جریان می یابد؟ در جریان مکالمه میان کارمندان چه مسائلی رد و بدل می شود و … البته استفاده از چنین ابزاری در مواردی تفاوتی با جاسوسی ندارد و چه بسا به معنای نقض حریم شخصی افراد هم باشد، ولی باید توجه داشت این یک روند غالب در دنیای فناوری است.

نتیجه گیری

تمامی این تکنولوژی ها برای مصرف کنندگان و مشتری جالب به نظر می‌رسد. در پروژه‌های بزرگ اینترنت اشیا بودجه‌های بزرگی نیز صرف خواهند شد. کسب و کارهای بزرگ در ساختمان‌های هوشمند و شهرهای هوشمند که در آن‌ها دستگاه‌های اینترنت اشیا فعال شده است وجود دارند. تمامی زیرساخت‌های لازم برای دستگاه‌های اینترنت اشیا و پردازش‌های end-to-end که از دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، فعال شده است. هرآنچه که تصور کنید از زباله تا برق، تاکسی، خطوط تولید و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند از اینترنت اشیا استفاده کنند. سرمایه گذاری اولیه در این کسب و کار بالا خواهد بود اما با پیاده سازی این فناوری و فواید آن می‌توان در بازه‌ی زمانی بلند مدت در وقت و هزینه صرفه جویی کرد. انقلای اینترنت اشیا در حال شروع و پیشرفت است، در طی چند سال آینده نیز پیشرفت‌های چشمگیری را خواهد داشت. زمانی که ما به تجربه‌ی یکپارچه را از اینترنت اشیا رسیدیم بسیاری از موارد جالب را تجربه کرده و همچنین در آینده‌ای نزدیک نو‌آوری‌های بسیاری را از برندهای متخصص و معروف خواهیم دید.

منبع:

 دنیای اقتصاد

http://www.asre-shabakeh.ir

http://itiran.com/d

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.